
Od najmłodszych lat rodzice, nauczyciele i szeroko rozumiane środowisko wywiera wpływ na kształtowanie się życiowej drogi poprzez rozwój pasji, pogłębianie wiedzy czy podkreślanie wagi umiejętności twardych w dalszej ścieżce zawodowej. Jednak nawet najbardziej spójne z czyimiś oczekiwaniami i kompetencjami miejsce pracy nie jest w stanie jedynie w tym merytorycznym aspekcie zapewnić niezbędnych elementów do swobodnego wykonywania codziennych obowiązków.
Pozytywna atmosfera w zespole pracowniczym wydaje się nie do przecenienia. Zadowolony i spełniony pracownik nie jest bowiem jedynie sumą wykonanych zadań i zrealizowanych czynności, ale częścią szerszego łańcucha komunikacji, który ma miejsce w pracy. Zatem sprzyjające warunki w sferze relacji interpersonalnych owocować będą w konsekwencji lepszymi lub bardziej efektywnymi rezultatami w kwestiach stricte merytorycznych.
Pozytywna atmosfera w zespole a empatia
Empatia to umiejętność rozpoznawania i wczuwania się w stan emocjonalny drugiej osoby. Pozwala być uważnym rozmówcą, cierpliwie słuchać i służyć wsparciem. Jest to nieodzowny warunek, budujący pozytywną atmosferę w zespole. A zatem zespół z wysokim poziomem empatii będzie nastawiony na relacje, wzajemne rozmowy i współpracę. Z kolei empatyczny pracownik jest ukierunkowany na szukanie rozwiązań i unikanie konfliktów, chętnie współdziała w swoim zespole i potrafi słuchać swoich współpracowników. Empatia to nie tylko rozumienie swoich emocji i współodczuwanie stanów emocjonalnych innych ludzi, ale też płynące z tego konsekwencje w dziedzinie relacji międzyludzkich. Jeśli umiemy rozpoznać swoje wzajemne nastawienie, doceniamy trud włożony w nawiązanie kontaktu i zaprezentowanie własnych uczuć, w konsekwencji budując kulturę szacunku, co przekłada się na wytworzenie pozytywnej atmosfery w zespole. Jak zatem działać w zgodzie z duchem empatii?
-
Aktywne słuchanie - zadając pytania okazuje się faktycznie zainteresowanie i chęć zrozumienia natury problemu drugiej strony;
-
Brak oceniania – efektywniej skupić się na problemie niż na człowieku, co udaje się poprzez przedłożenie oceny przedmiotowej nad podmiotową;
-
Zachowanie kultury rozmowy - nieprzerywanie, szansa swobodnej wypowiedzi, nawet wówczas, gdy nie jest ona zgodna z pożądanym punktem widzenia jest punktem wyjścia do wytworzenia pozytywnej atmosfery konwersacji;
-
Wysłuchanie obu stron – zachowanie obiektywnego spojrzenia oraz brak opowiadania się za jedną ze stron, póki na problem nie spojrzy się holistycznie, jest potwierdzeniem komunikacyjnego savoir-vivre’u i wstępem do umocnienia atmosfery zespołu;
-
Codzienna komunikacja – miejsce pracy nie musi narzucać w dyskusji jedynie tematów stricte zawodowych, bowiem zwykłe pytanie o samopoczucie, plany urlopowe czy życie prywatne pozwala ukazać chęć poznania prawdziwego i pełnego obrazu stanu emocjonalnego współpracownika, tym samym pozytywnie wpływając na wzajemne postrzeganie siebie.
CZYTAJ TAKŻE: JAK BUDOWAĆ POZYTYWNE RELACJE W PRACY?

Dobry przełożony = lepsza atmosfera w zespole
Nie ulega wątpliwości, że nastrój lidera najszybciej wędruje po całym zespole, ponieważ wszyscy patrzą na jego działania. Nawet jeśli lider nie jest bezpośrednio widoczny czy dostępny, jego emocje rozchodzą się w dół drabiny, zaczynając od najbliższych współpracowników i kontynuując dalej efektem domina. A zatem na sukces lidera składają się więc nie tylko charyzma i zdolności przywódcze, ale też umiejętność tworzenia i podtrzymywania pozytywnej atmosfery w zespole. By tak się stało, przełożony musi zdobyć poparcie swoich współpracowników, które powstaje choćby poprzez dowartościowywanie członków zespołu. Rolą lidera jest zaspokajanie potrzeby uznania każdego z członków zespołu oraz budowanie poczucia jedności w grupie, co ma miejsce przy zastosowaniu przykładowych działań:
-
organizacja niewielkich uroczystości z okazji uznania dla szczególnych osiągnięć grupy - wystarczy symboliczny poczęstunek, aby morale pracowników znacznie wzrosło; poprawianie atmosfery jest gwarantem dobrych relacji na linii zespół-przełożony;
-
upominki czy podziękowania nie tylko z okazji świąt - nie trzeba robić wielkich rzeczy, aby dowartościować innych, często wystarczy pisemne podziękowanie czy mały drobiazg;
-
pytanie zespołu o zdanie - aby zyskać poparcie członków grupy, warto konsultować z nimi sprawy wymagające istotnych decyzji; członkowie zespołu stają się wtedy przychylni pomysłom przez sam udział w rozmowach na temat planowanych przedsięwzięć, przez co wszyscy mówiąc jednym głosem silniej odczuwają poczucie jedności grupy, wzmagające pozytywną atmosferę.
SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: LEADERSHIP - ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM W APTECE
