Inny kod EAN, wycofany lek i brak kodu pocztowego - co robić?

REKLAMA

Inny kod EAN, wycofany lek i brak kodu pocztowego - co robić?

AUTOR: Redakcja praca.farmacja.pl
DATA PUBLIKACJI: 19.05.2022
KATEGORIA:

Czy w przypadku innego kodu EAN wymagane jest zaznaczenie odpowiednika? Co w sytuacji, jeśli na recepcie brakuje kodu pocztowego? Jak powinna postąpić apteka, gdy pacjent chce zwrócić wycofany lek? Sprawdź.

 

Inny kod EAN, a zaznaczenie odpowiednika

 

Czy w przypadku wydania leku Concor z importu zamiast oryginału, dużego opakowania zamiast małego bądź tabletek zamiast kapsułek wymagane jest zaznaczenie wydania odpowiednika?

W przytoczonych sytuacjach wydawany jest ten sam lek, więc nie zaznacza się odpowiednika. Z kolei wydając inną postać tego samego leku, należy umieścić adnotację o tym w DRR lub na rewersie recepty.

Przypadki, w których nie trzeba zaznaczać wydania odpowiednika to zmiana postaci farmaceutycznej tego samego leku (z adnotacją w DRR), wydanie tego samego leku w mniejszej dawce (z adnotacją w DRR), zamiana opakowania danego leku na wersję z inhalatorem lub bez (z adnotacją w DRR) oraz wydanie zamiennika leku pełnopłatnego.

 

Kod pocztowy i adres pacjenta na recepcie papierowej

 

Czy na recepcie papierowej w danych pacjenta musi być obecny kod pocztowy?

Według aktualnego rozporządzenia w sprawie recept, § 8 ust. 1 pkt 10, realizacja recepty bez wpisanego kodu pocztowego pacjenta jest dopuszczalna pod warunkiem przyjęcia przez osobę wydającą, że kod ten został wpisany.

Zatem kod pocztowy pacjenta na recepcie papierowej nie musi być obecny, jednak w przypadku e-recepty nie jest możliwe przesłanie do SIM DRR, jeżeli nie podano kodu pocztowego pacjenta lub dane w adresie zostały niewłaściwie rozmieszczone.

 

Wycofany lek, a jego zwrot od pacjenta

 

Co powinna zrobić apteka w sytuacji, gdy pacjent chce zwrócić leki wycofane przez GIF (leki refundowane z poprzednich okresów rozliczeniowych), posiada paragon zakupu i domaga się zwrotu pieniędzy?

Apteka nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu leku prawidłowo wydanego i będącego bez wad na moment sprzedaży. Przepisy dotyczące wstrzymywania i wycofywania produktów leczniczych i wyrobów medycznych nie przewidują nawet informowania pacjentów o decyzjach wstrzymujących lub wycofujących GIF.

Co prawda prawo farmaceutyczne przewiduje zwrot z powodu wady jakościowej, ale najbezpieczniej jest przyjąć, że dopuszczalny jest zwrot jedynie tych leków, dla których GIF wydaje obwieszczenie, jak np. dotyczące leku Biotrakson (https://www.gov.pl/web/gif/obwieszczenie-glownego-inspektora-farmaceutycznego-o-mozliwosci-zwrotu-produktu-leczniczego-do-apteki). 

Jeżeli apteka chce przyjąć zwrot, musi postąpić jak przy korygowaniu recept z poprzednich okresów refundacyjnych. W pierwszej kolejności należy wystąpić do NFZ z wnioskiem o odblokowanie okresu refundacyjnego, a następnie wykonać korektę. Jeżeli od momentu zakupu nie minęły 3 miesiące, korekta zestawień refundacyjnych jest możliwa.

 

Więcej ciekawych odpowiedzi na pytania nurtujące farmaceutów znajdziesz w serwisie rx.edu.pl

 

© rx.edu.pl

 

PRZECZYTAJ TAKŻE: