
Jak ubrać się na rozmowę o pracę, żeby wyglądać profesjonalnie i zwiększyć swoje szanse na posadę? A może strój nie ma żadnego znaczenia? Rozwiewamy wątpliwości: dress code to ważny aspekt spotkania rekrutacyjnego. Nie lekceważ siły wizerunku. Podpowiemy jak zadbać o każdy detal.
Dlaczego strój ma znaczenie podczas rozmowy o pracę?
Możesz powiedzieć: „w mojej branży strój nie ma znaczenia”, albo: „na moim stanowisku liczą się tylko kwalifikacje, a nie to jak wyglądam”. Oczywiście, istnieją branże, w których wizerunek jest kluczowy oraz takie, w których wygląd ma mniejsze znaczenie, a finalnie to kwalifikacje są najważniejsze.
Jednak musisz przyznać, że rozmowa kwalifikacyjna to sytuacja, w której pierwsze wrażenie jest istotne. Dosłownie w kilka sekund podświadomie wyrabiamy sobie o drugim człowieku jakąś opinię. A co możemy ocenić w tak krótkim czasie? Naturalnie zaczynamy od wyglądu, bo to pierwsza rzecz, którą możemy dostrzec. Następnie analizujemy mowę ciała, a dopiero na końcu komunikację werbalną.
Może się zdarzyć, że podczas spotkania kwalifikacyjnego Twoje zachowanie nie będzie zbyt czytelne ze względu na wysoki poziom stresu, a w rozmowie nie zdołasz przekazać wszystkiego, co planujesz. Odpowiedni strój oczywiście nie załatwi Ci pracy, ale może dać Ci kilka punktów więcej podczas generalnego podsumowania spotkania przez rekrutera. A kiedy o tę samą posadę stara się kilku kandydatów, na ostateczną decyzję mogą wpłynąć niuanse.
Czy wiesz, że wygląd zewnętrzny to jeden z elementów komunikacji niewerbalnej? Skoro tak, możesz zwiększyć swoje szanse w procesie rekrutacji dopracowanym wizerunkiem. I w drugą stronę – jeśli zaprezentujesz niestosowny strój może on wpłynąć na ostateczną, niekorzystną dla Ciebie decyzję rekrutera. Nie lekceważ więc siły, jaką niesie ubiór.
Ponadto, nasz wygląd odzwierciedla nasze podejście do danej sytuacji. W tym przypadku schludny, elegancki wizerunek świadczy o profesjonalizmie, szacunku do rozmówcy oraz mówi odbiorcy, że zależy nam na pracy. Co więc może oznaczać odwrotna sytuacja, czyli nonszalancki, niedbały wygląd? Odpowiedź jest taka sama, jak wygląd.
Czy są sytuacje, kiedy strój nie ma znaczenia?
Rozmowa o pracę to zawsze sytuacja formalna, niezależnie od stanowiska, branży czy miejsca spotkania. Wymaga ona zatem dopasowanej do okazji stylizacji. Jakiej konkretnie? – Rozmowa kwalifikacyjna to sytuacja służbowa, wymaga więc stroju z zakresu biznesowego dress code’u – wyjaśnia dr Irena Kamińska-Radomska w książce „Dress Code dla kobiet. Zasady dobrego stylu i wizerunku”. – Jaki jednak to szczebel, będzie zależało od rodzaju pracy, o jaką się ubiegacie. Zwykle trzeba oscylować między strojem typu business (na stanowiskach menedżerskich lub innych – wymagających kontaktów z klientami/gośćmi) a strojem casual smart, jeśli wiadomo, że w firmie, w której chcecie pracować, przyjęty jest dress code z niższego szczebla.
Jak się ubrać na rozmowę o pracę? To zależy od branży i stanowiska
Wybór ostatecznego stroju będzie również zależeć od branży, jaką reprezentujesz i stanowiska, o które się ubiegasz. W przypadku farmacji, warto postawić na profesjonalny biznesowy wizerunek, zwłaszcza jeśli mowa o stanowiskach menadżerskich. Na nieco więcej luzu możesz sobie pozwolić jeśli ubiegasz się o posadę magistra farmacji, technika farmaceutycznego czy pomocą apteczną, jednak ostatecznie pamiętaj, że biznesowy wygląd nigdy nie będzie przesadą.
Warto wiedzieć: Jeśli idziesz na rozmowę o pracę do dużego koncernu farmaceutycznego, możesz przed spotkaniem zapytać o obowiązujący w firmie dress code.
Dress code odpowiedni na rozmowę kwalifikacyjną
Niezależnie od branży, stanowiska czy miejsca, istnieje pewien kanon, który pozwoli Ci stosownie ubrać się do okazji, jaką jest spotkanie rekrutacyjne. Najlepsza będzie ponadczasowa klasyka, która zawsze będzie się dobrze prezentować, potwierdzi Twój profesjonalizm, a jednocześnie nie odwróci uwagi od meritum sprawy, czyli rozmowy w sprawie pracy.
Ubiór
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej zawsze sprawdzą się takie elementy stroju, jak: matowe garnitury, białe i błękitne koszule, materiałowe spodnie, spódnice midi, a także sukienki koszulowe typu szmizjerki. Warto stawiać na minimalistyczne kroje bez zdobień i jednolite faktury. Niestosowane będą głębokie wycięcia eksponujące ciało, połyskujące materiały czy ekstrawaganckie wzory.
Dodatki
Nie zapomnijmy o akcesoriach, które dopełniają stylizacje. Obuwie powinno być uniwersalne, np. półbuty wiązane lub mokasyny w przypadku mężczyzn, a dla kobiet zakryte czółenka, klasyczne botki, baleriny lub loafersy. Jeśli torebka, to najlepiej ponadczasowa listonoszka lub shopperka. Warto przyjrzeć się również biżuterii – nie powinna być zbyt duża i fantazyjna, ale dyskretna i delikatna.
Kolory
Okazuje się, że nawet kolory stają się istotnym medium podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Stanowią one bowiem uzupełniający aspekt komunikacji pozawerbalnej. Warto postawić na trzy rodzaje barw. Po pierwsze, warto zacząć od palet, które będą uniwersalną, neutralną bazą i nie odwrócą uwagi od meritum spotkania. Będą to biele, czernie, granaty czy beże.
Następnie trzeba postawić na kolory, które wzbudzają zaufanie i budują autorytet – na czym nam zależy. Nie lekceważ znaczenia psychologii kolorów. Profesjonalny wizerunek zapewnią Ci niebieskości i zielenie. Zwłaszcza te pierwsze, które symbolizują m.in. mądrość, prawdę, odpowiedzialność, stabilizację i lojalność.
Na końcu nie zapominaj o „Twoich” kolorach. Każdy z nas, w zależności od typu urody, posiada barwy, w których wygląda dobrze lub mniej korzystnie, które podkreślają walory urody, dodają energii i blasku – lub wręcz przeciwnie. Tutaj szczególnie jest ważne, by odpowiednie barwy pojawiły się blisko twarzy.
Fryzura
Stylizacja fryzury powinna być schludna i dyskretna. Należy zrezygnować z ekstrawagancji, nawet jeśli taki styl lubimy. W zależności od długości włosów, opcji może być kilka. Osoby z krótkimi powinny zadbać o odpowiednie wygładzenie fryzury. Proste, długie włosy warto naturalnie ułożyć i pozostawić rozpuszczone lub upiąć, np. w klasyczny kucyk lub kok. Czego unikać? Wszelkich oryginalnych stylizacji, a także romantycznych fal czy infantylnych warkoczy.
Makijaż
Biznesowy dress code radzi kobietom wybór makijażu typu make-up no make-up, czyli naturalny wygląd, subtelnie podkreślający walory urody i korygujący ewentualne niedoskonałości cery. Niedopuszczalne są krzykliwe kolory (np. czerwone usta) i ciężki wizaż przeznaczony na nieformalne, wieczorowe okazje.
W przypadku mężczyzn warto rozważyć zastosowanie delikatnego korektora, jeśli w dniu spotkania zauważysz u siebie podkrążone oczy lub wypryski na cerze.
Teraz nie pozostaje Ci nic innego jak stanąć przed szafą i stworzyć idealny strój na nachodzącą rozmowę o pracy. Bez wątpienia stanie się on Twoją wizytówką i doda kilka ekstra punktów podczas rekrutacji. Powodzenia!