
Przyjęcie nowych obowiązków, świetne wyniki sprzedażowe, uzyskanie dodatkowych kwalifikacji – to tylko niektóre z argumentów, które mogą Cię przybliżyć do wyższego wynagrodzenia. Tylko jak rozmawiać o podwyżce, by ją otrzymać? Przygotujemy Cię na negocjacje z przełożonym!
Jak rozmawiać o podwyżce? 7 porad, jak przygotować się na negocjacje z szefem
Wybierz najlepszy moment
Kiedy jest idealna okazja, żeby rozmawiać o podwyżce? Może to być moment kiedy obejmujesz nowe stanowisko lub dostajesz dodatkowe obowiązki, ale też w okresie, kiedy firma odnotowuje wysokie wyniki sprzedażowe.
Umów spotkanie
Nie łap szefa na korytarzu i nie zaskakuj pytaniem o podwyżkę znienacka – to nieprofesjonalne. Poproś o spotkanie i uzasadnij swoją prośbę, mówiąc, że chcesz porozmawiać o swoim rozwoju w aptece – nie musisz wskazywać wprost, że chodzi o podwyżkę.
Zrób research
Prześledź rynek pracy i sprawdź, jakie są obecnie średnie zarobki na Twoim stanowisku. Weź również pod uwagę takie zmienne, jak: rodzaj i wielkość apteki, rodzaj umowy, doświadczenie, kwalifikacje czy region.
Skup się na konkretach
Przygotuj sobie przynajmniej trzy merytoryczne argumenty, które powinny przekonać przełożonego, że należy Ci się podwyższenie wynagrodzenia. Najbardziej przekonywujące będą Twoje dotychczasowe osiągnięcia, które pokażesz na mierzalnych wskaźnikach.
Nie mów o prywacie
Argumenty za podwyżką powinny odnosić się wyłącznie do Twojej pracy, nigdy do życia prywatnego. Powoływanie się na sytuację życiową w tej sytuacji jest w etykiecie biznesowej odbierane jako nietakt.
Odłóż na bok emocje
Rozmowa o podwyżce zawsze jest stresująca: trzeba ważyć słowa, uargumentować swoją prośbę i – niezależnie od decyzji – dobrze wypaść w oczach przełożonego, ponieważ takie spotkanie może rzutować na dalszą współpracę. Musisz jednak trzymać emocje na wodzy. Pomoże Ci w tym idealne przygotowanie do spotkania.
Przygotuj podanie
Jeśli w Twojej aptece jest sformalizowany system podwyżkowy, bardzo możliwe, że zostaniesz poproszony o przygotowanie podania o podwyżkę. Jak je napisać? Wskazówki znajdziesz poniżej.
Podanie o podwyżkę – co powinno się w nim znaleźć?
Czym właściwie jest podanie o podwyżkę? To formalne pismo, które uwzględnia prośbę o zwiększenie wynagrodzenia oraz umotywowanie wniosku. W dokumencie warto zawrzeć realne osiągnięcia, ale też swoje twarde i miękkie kompetencje.
Twoje podanie o podwyżkę powinno zawierać następujące elementy:
- miejscowość i data,
- twoje dane: imię i nazwisko + stanowisko,
- dane adresata: imię i nazwisko + nazwa firmy,
- tytuł dokumentu, np.: Wniosek o podwyżkę wynagrodzenia, Podanie o podwyższenie wynagrodzenia,
- wstęp: zwrócenie się z prośbą,
- rozwinięcie: uzasadnienie prośby,
- zakończenie: wyrażenie nadziei na pozytywne rozpatrzenie wniosku,
- zwrot grzecznościowy, np.: Z poważaniem, Z wyrazami szacunku,
- odręczny podpis.
Dokument należy złożyć bezpośrednio u przełożonego i czekać na decyzję – dostaniesz ją również w formie oficjalnego pisma. Odpowiedź powinna przyjść do Ciebie w terminie przewidzianym przez regulamin obowiązujący w Twojej firmie, a jeśli takiego zapisu nie ma w kodeksie – należy liczyć na dobrą wolę szefa.
Rozmowa o podwyżce spędza sen z powiek większości pracowników, którzy myślą o negocjacjach stawki swojego wynagrodzenia. Dyskusje o pieniądzach nigdy nie należą do łatwych, ale jeśli masz poczucie, że podwyżka Ci się należy, nie ma na co czekać – przygotuj się na spotkanie i idź po swoje!