Marka osobista farmaceuty – co to jest i jak ją zbudować

Marka osobista farmaceuty – co to jest i jak ją zbudować

AUTOR: Redakcja praca.farmacja.pl
DATA PUBLIKACJI: 28.05.2019

Farmaceuta ma wpisaną w swój zawód misję. W oczywisty sposób może ją realizować za pierwszym stołem, jednak nie tylko. W dobie dzielenia się wiedzą przez media społecznościowe oraz popularności influencerów warto rozważyć zbudowanie własnej marki. Podpowiadamy, jak skutecznie to zrobić.

W dzisiejszych czasach dzięki postępowi technologicznemu oraz różnorodnym możliwościom komunikowania się dość łatwo jest zaistnieć w świadomości szerszej publiczności jako ekspert w określonej dziedzinie. Jednak nie zawsze za dużą liczbą lajków lub followersów na profilach społecznościowych idą prawdziwe kompetencje. W niektórych branżach pomyłka lub pewne niedociągnięcia ujdą na sucho, ale w przypadku zagadnień związanych ze zdrowiem konsekwencje mogą być poważne.

Co to jest marka osobista?

Farmaceuta to zawód zaufania publicznego, a jego wykonywanie wymaga rzetelnej wiedzy. Pacjenci, którzy przychodzą do apteki, oczekują fachowej pomocy. Potrzebują porady na temat tego, jakie leki przyjąć przy określonych dolegliwościach. Chcą także, by farmaceuta rozwiał dręczące ich dolegliwości i zaproponował najlepsze rozwiązanie. Niestety, coraz częściej pracę farmaceutów sprowadza się do sprzedaży medykamentów, a pacjenci traktują ich jak sprzedawców. W tym kontekście ważne jest przekonywanie opinii publicznej, że farmaceuci to osoby z gruntowną i rozległą wiedzą, o wysoko rozwiniętych kompetencjach. Wiele zależy od samych farmaceutów mogą wziąć sprawy w swoje ręce i walczyć ze zjawiskiem deprecjacji. W tym celu mogą podejmować działania, które będą budować ich wizerunek profesjonalistów, na przykład stworzenie marki osobistej.

Marka osobista to suma wszelkich skojarzeń, doświadczeń i wrażeń, które inni ludzie nabywają w kontakcie z daną osobą. Wpływa ona na postrzeganie przez otoczenie, buduje reputację i pomaga tworzyć wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Na marce osobistej opierają się wiarygodność i zaufanie wobec osoby oraz tego, co ma do zaoferowania. Ten aspekt jest szczególnie istotny, ponieważ podstawą budowania marki osobistej jest autentyczność.

 

 

Od czego należy zacząć?

Aby zacząć budować markę osobistą, należy rozpocząć od siebie. Najpierw warto zastanowić się nad tym, co chcielibyśmy zmienić lub poprawić w otaczającym świecie, a potem przekazać to innym. Farmaceuci mają ogromne pole manewru w sferze ludzkiego zdrowia. Mogą walczyć z negatywnymi skutkami polipragmazji, budować świadomość pacjentów na temat przyjmowania antybiotyków lub edukować w kontekście racjonalnej suplementacji. Rodzice małych dzieci potrzebują profesjonalnej porady w przypadku infekcji w okresie jesienno-zimowym, a kobiety oczekujące dziecka borykają się z wieloma wątpliwościami na temat potrzebnych w tym okresie witamin i minerałów. Tematów, którymi można się zająć, jest mnóstwo.

Dobrze jest więc zastanowić się nad tym, w czym jesteśmy dobrzy, co naprawdę nas interesuje, gdyż właśnie to będziemy mogli oferować potencjalnym odbiorcom. Bardzo ważny jest także obiektywizm. Poczynione ustalenia warto skonfrontować z tym, co myślą bliskie osoby i współpracownicy. Następnie trzeba przeanalizować szanse dla potencjalnej działalności eksperckiej, czyli określić czynniki jej sprzyjające, a także zagrożenia. Wszystkie te aspekty składają się na analizę SWOT (metoda analizy strategicznej, skrót od angielskich słów Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats).

 

Zastanów się, jak możesz się wyróżnić

Gdy farmaceuta już wie, na jakich fundamentach będzie opierać się jego marka osobista i z jakim przesłaniem chce trafić do szerszej publiczności, czas na kolejny krok. Chodzi o poznanie grupy, której chce pomóc i doradzić. Trzeba więc przeanalizować, jak potencjalni odbiorcy żyją, czego potrzebują oraz, gdzie szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Dzięki zebraniu tych informacji będzie wiadomo, co jest dla nich wartościowe i jak im to dostarczyć. Pomoże to także dobrać formę i styl komunikacji.

Następnie warto dobrze poznać swoją konkurencję. Należy zastanowić się, jak działa, czym się wyróżnia, a także w czym my możemy być lepsi, by zyskać popularność. Marka osobista nie może być imitacją innej marki – bycie sobą sprawdzi się tu najlepiej, bo przecież to autentyczność i naturalność najbardziej przyciągają. Jak powiedział Oscar Wilde: „bądź sobą, wszyscy inni są już zajęci”.

 

 

 

Znajdź swoją przestrzeń w sieci

Na koniec powstaje pytanie, jak obwieścić swoją markę osobistą wybranej grupie odbiorców. Wcale nie jest łatwo przebić się z przekazem w czasach przeładowania informacyjnego. Deprymująca bywa konieczność wyłuskiwania z gąszczu komunikatów tych, które są wartościowe. Dlatego tym bardziej trzeba zadbać, by potencjalny zainteresowany nie miał trudności ze znalezieniem nas. Najlepiej zacząć od popularnych mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn. Konieczne jest stworzenie spójnych, atrakcyjnych pod względem wizualnym profili, które będą wizytówką w sieci. Można też pomyśleć o stworzeniu bloga.

By zaistnieć w świadomości użytkowników, warto udzielać się w dyskusjach na tematy, w których posiadamy gruntowną wiedzę i… własne zdanie. Trzeba dostosować zarówno styl, jak i formę wypowiedzi do danej grupy. Lepiej unikać żargonu, zbyt skomplikowanego słownictwa i nie silić się na bycie dowcipnym, jeśli nie jest to nasza mocna strona. Prawdziwy ekspert zna się na tym, co robi, i potrafi o tym zajmująco opowiadać. Warto poszukać swojego pola eksperckiego i przekazywać wiedzę na tematy, które naprawdę nas fascynują. Przydatna tu będzie również umiejętność opowiadania historii, a także anegdot oraz przykładów, które pomogą zobrazować dane zagadnienie.

 

Mierz wysoko – stań się ekspertem

Jeśli farmaceuta znajdzie swoje miejsce w przestrzeni wirtualnej, jest spora szansa, że ktoś zaprosi go do współpracy w realu. Wykonując ten zawód, może brać udział w różnego rodzaju akcjach zdrowotnych o charakterze edukacyjnym czy profilaktycznym. Może również inicjować spotkania o tej tematyce w gronie osób zainteresowanych, zapraszając na nie różnych ekspertów.

Przy tej okazji warto pamiętać, by za każdym razem informować o wystąpieniach w roli eksperta czy inicjowanych przez siebie akcjach na swoich profilach społecznościowych. Nie rezygnujmy również z dokształcania się – to bardzo ważne, by trzymać rękę na pulsie i być na bieżąco z doniesieniami z danej dziedziny. Eksperci bywają proszeni o komentarz i nie jest dobrze, jeśli nie potrafią wyrazić swojej opinii.

 

Wysiłek warty zachodu

Budowanie marki osobistej wcale nie jest łatwe. Wymaga żmudnej i wytrwałej pracy, konsekwencji oraz jasnej wizji tego, co chcemy zakomunikować światu. Działania prowadzone w ramach budowania marki powinny być:

  • konsekwentne nieustanne zmiany w tym, co chcemy zakomunikować światu są niewskazane,
  • systematyczne regularność publikowania treści jest ważna, zwłaszcza w mediach społecznościowych,
  • spójne zarówno na zewnątrz, we wszystkich kanałach komunikacji, jak i wewnętrznie, czyli zgodnie z przekonaniami oraz zainteresowaniami,
  • analityczne ważne jest prowadzenie analiz związanych z dotychczasowymi aktywnościami komunikacyjnymi.

Nawet jeśli nie osiągniemy wielkiego sukcesu w tym aspekcie, to i tak przyniesie to korzyści. Aktywność z tym związana może skutkować ciekawymi propozycjami zawodowymi czy podjęciem współpracy z przedstawicielami innych branż w ramach edukowania społeczeństwa.

SPRAWDŹ NAJNOWSZE OFERTY PRACY