Urządzanie apteki – wystrój ma znaczenie

Urządzanie apteki – wystrój ma znaczenie

AUTOR: Redakcja praca.farmacja.pl
DATA PUBLIKACJI: 27.09.2019

Wyposażenie aptek ewoluuje i tym samym staje się coraz bardziej nowoczesne. Meble apteczne mają nie tylko być użyteczne, ale także powinny być istotnym elementem strategii marketingowej. W jaki sposób zaplanować urządzanie apteki, by wpisywała się w najnowsze trendy?

Prawidłowo dobrane meble apteczne podkreślą charakter apteki jako placówki ochrony zdrowia. Pomagają w organizacji pracy za pierwszym stołem i na ekspedycji oraz organizują powierzchnię magazynową dla leków i wyrobów medycznych. Są także ozdobą całej apteki.

Półki to podstawa apteki

Absolutną podstawą wyposażenia apteki są półki. Mają one dwojakie zastosowanie. Po pierwsze i najważniejsze umożliwiają prezentację produktów aptecznych. Po drugie są miejscem ich magazynowania. Podczas wybierania półek warto zwrócić uwagę na to, czy można dostosowywać ich wysokość do naszych potrzeb. Jednocześnie warto zadbać o to, by ich konstrukcja zapewniała odpowiednią stabilność całego mebla. Półki (w formie regału lub wiszące) często zwieńczone są opisem (w formie panelu lub innego rozwiązania). Dobrze, by był łatwy w demontażu, np. mocowany na rzepy lub zatrzaski, albo stanowił miejsce do ulokowania magnetycznej folii z informacją o asortymencie. Dzięki temu kierownik lub właściciel może w dość szybki sposób dostosować informację do zmiennego i sezonowego asortymentu.

Ten podstawowy mebel może mieć też np. wbudowane oświetlenie. Warto zwrócić uwagę również na szafy z szufladami głębokiego składowania. To rozwiązanie coraz częściej spotyka się w nowoczesnych aptekach mimo dość wysokiej ceny. Szerokość, głębokość i wysokość tego mebla jest różnoraka i zwykle udaje się znaleźć kompromis pomiędzy parametrami izby ekspedycyjnej a kubaturą tej metalowej komody. Jej usytuowanie powinno zapewniać łatwy dostęp do leków – tak, by nie trzeba było się przepychać się między sobą, szukając produktów. Wybierając model, zwróćmy uwagę na kilka parametrów. Szuflada po wysunięciu powinna sprawnie się blokować i nie wypadać z prowadnic. Jednocześnie jej wyciągnięcie powinno być możliwe bez konieczności wzywania serwisu. Jest to o tyle ważne, że od czasu do czasu nieprawidłowo ułożone w tylnej części szuflady leki potrafią spaść na dno całego regału. Wtedy wyjęcie, przynajmniej najniższej szuflady, jest jedynym sposobem na ich odzyskanie.

Same szuflady powinny być też wyposażone w przegródki, których przemieszczanie nie powinno sprawiać trudności. Kupując system szuflad o wysokości przewyższającej wzrost przeciętnego człowieka, dobrze, by miały przezroczyste dno. To umożliwia wgląd do szuflady również od dołu. Sam front szuflady powinien być pełny, idealnie dopasowany do całości – poprawia to estetykę wnętrza apteki. Małe schodki lub tzw. noga słonia również są bardzo istotnymi elementami współgrającymi z tym rozwiązaniem. Nie powinno się oszczędzać na jakości prowadnic i przegródek. Te ostatnie, ze względu na dość krótką żywotność, powinny być łatwe w zakupie i niedrogie.

Urządzanie apteki - ekspedycyjna część

Obecnie apteki coraz częściej decydują się na powiększenie części ekspedycyjnej i umożliwienie pacjentowi samodzielnego obsłużenia się. Dotyczy to szczególnie aptek z dużym asortymentem kosmetyków i suplementów diety. Ze względu na bliższy kontakt pacjenta z produktem, a co za tym idzie jego większą skłonność do dokonania zakupu, tego typu placówki bardzo chwalą sobie takie rozwiązania. Ich minusem są oczywiście kradzieże i uszkodzenia produktów. Ten trend doprowadził do powstania zupełnie nowej kategorii mebli aptecznych. W samoobsługowej części apteki wszystko powinno być przystępne i oczywiste dla pacjenta. Półki także tutaj sprawdzą się doskonale – warto jednak zadbać o to, aby miejsce, w których rozpoczyna się prezentacja produktu, nie zaczynało się dziesięć centymetrów od ziemi, ale sześćdziesiąt lub wyżej.

W placówkach handlowych (markety, stacje benzynowe) najniżej umieszcza się marki o najmniejszej wartości, dlatego ekspozycja produktów aptece w taki sam sposób wysyła sygnał o ich niskiej jakości. W aptece raczej nie powinno być miejsca na tego typu produkty, zatem nie ma potrzeby tworzenia „wystawek” tak nisko. Zamiast tego, przestrzeń przy podłodze i pod półkami można zagospodarować na poręczne szafki (zamykane drzwiczkami) lub głębokie szuflady. Tym sposobem zyskuje się doskonałe miejsce magazynowe. Jeśli apteka dysponuje naprawdę dużą izbą ekspedycyjną, można pokusić się o stworzenie małych alejek zbudowanych z półek. Meble znajdujące się w środkowej części apteki nie powinny być zbyt wysokie, gdyż blokujemy tym samym widok pacjenta na pozostały asortyment apteczny oraz na personel. Tworząc tego typu zabudowę apteczną, dbajmy o zachowanie odpowiedniej szerokości korytarzy komunikacyjnych. Rozlokowanie alejek powinno ułatwiać dostęp do pierwszego stołu oraz prawidłowe ukształtowanie jednej kolejki. Zbyt gęsta zabudowa ekspedycji może powodować, że pacjenci będą stłoczeni, a to skutkuje brakiem dyskrecji podczas rozmowy z farmaceutą.

Informacje o produktach

Ponieważ nie zawsze istnieje możliwość oddelegowania pracownika apteki do rozmów i pomocy pacjentom korzystającym z części samoobsługowej, można wyposażyć meble w odpowiednie systemy informacyjne. Wybór takich rozwiązań jest duży i ograniczony jedynie zasobnością portfela inwestora. Pamiętajmy, aby ten dodatkowy atut nie ograniczał nam w znaczącym stopniu powierzchni na półkach. Jednym z dostępnych na rynku rozwiązań są meble połączone z niewielkimi wyświetlaczami prezentującymi najważniejsze informacje o produktach. Komunikacja taka może być jednokierunkowa lub interaktywna – wtedy możemy umieścić w prezentacji więcej informacji. Najtańszym rozwiązaniem jest umieszczenie obok konkretnych produktów ulotek lub katalogów zawierających informacje na ich temat. Wadą takiego rozwiązania jest niestety to, że konieczne jest poświęcenie na nie odpowiedniej ilości miejsca na półce.

Decydując się na samoobsługową ekspedycję, należy pamiętać o wynikającym z prawa obowiązku informowania konsumenta o cenach towarów. Jeszcze do niedawna konieczne było przyklejanie metek z cenami na każde opakowanie, do którego klient miał dostęp w aptece. Był to dość uciążliwy obowiązek, w dodatku czasochłonny. Obecnie obowiązujące przepisy zezwalają na inne rozwiązania. Jednym z nich są tzw. listwy cenowe, na których umieszcza się informacje o nazwie i cenie produktu. To rozwiązanie bardzo tanie. Jednak przy częstych zmianach cen może skutecznie przeciążyć pracownika oddelegowanego do zmiany informacji o należności za produkt. Poza tym tego typu listwy i drukowane etykiety mają tendencję to ciemnienia pod wpływem światła, stają się wtedy nieestetyczne. Jeśli mamy dbać o dobry wizerunek apteki, powinniśmy od czasu do czasu je wymieniać. Oczywiście meble mogą być również wyposażone w elektroniczny sposób prezentacji ceny. Ten dodatek do naszych mebli może zostać zsynchronizowany z oprogramowaniem aptecznym. To jest najdroższe z rozwiązań.

Z futurystycznych, ale już obecnych na rynku rozwiązań, godnym uwagi są duże wyświetlacze dotykowe zawierające prezentacje produktów znajdujących się w ofercie apteki (np. Rowa Vmotion). Zastępują tradycyjne półki, a co najważniejsze można zmieścić tam absolutny komplet informacji na temat produktu z części samoobsługowej. Jeden taki wyświetlacz może zawierać dość pokaźną liczbę leków. Pacjent po zapoznaniu się z produktem może spokojnie udać się do farmaceuty w celu realizacji zamówienia na asortyment, z którym się zapoznał lub na uzyskanie dalszych informacji. Minusem tego rozwiązania w części samoobsługowej jest jednak to, że dostęp do wyświetlacza ma tylko jedna osoba. Oczywiście w przypadku pierwszego stołu takiego problemu nie znajdziemy. Tutaj taki elektroniczny mebel sprawdzi się idealnie, dodatkowo odciążając personel, który nie będzie musiał skupiać się na czynnościach związanych z układaniem produktów na półkach. Na razie takie rozwiązanie może wydawać się zbyt innowacyjne, ale za jakiś czas będzie standardem.

Prezentacja produktów

Jednym z bardziej powszechnych rozwiązań stosowanych w aptekach są tzw. półki impulsowe. Warto zadbać, by cały mebel – dedykowany sprzedaży impulsowej – nie był zbyt wielki, a jego pierwsza półka zaczynała się dość wysoko. Decydujące tutaj powinny być względy bezpieczeństwa – szczególnie jeśli chodzi o dzieci, które mają tendencję do sięgania w aptece po wszystko, do czego tylko mają dostęp. Półki impulsowe powinny zapewnić doskonałą prezentację produktu, a jego przeniesienie przez klienta z półki na pierwszy stół nie powinno sprawić problemu. To rozwiązanie jest bardziej estetyczne niż układanie piramidek z leków obok stanowiska farmaceuty czy wrzucanie ich bezładnie do koszów lub szklanych kul.

Meble apteczne mogą również spełniać rolę nośnika reklam, pod warunkiem że mamy na to miejsce wewnątrz apteki. Jeśli nim dysponujemy, warto postarać się o to, by w aptece znalazło się miejsce na plakat reklamowy z ofertą producenta, dane produktu lub nawet stolik, na którym pacjent może zapoznać się np. z działaniem ciśnieniomierza lub termometru bezdotykowego.

Ekspozycja na półkach to też cenny atut, o którym warto pamiętać. Wiele placówek już od lat sprzedaje półki lub powierzchnie reklamowe. Warto pamiętać, że dobrze dobrane meble apteczne sprawiają, że apteka wygląda schludnie, czysto i profesjonalnie. Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, a wyposażenie apteki to kluczowy element tej wartości.

 

Źródło:  M. Czerwiński, “Ekspozycja, ekspedycja i samoobsługa”, MGR.FARM nr 5/2017 (15), s. 28-31

SPRAWDŹ NAJNOWSZE OFERTY PRACY