Tajniki PR na rynku farmaceutycznym. Zadbaj o wizerunek apteki

REKLAMA

Tajniki PR na rynku farmaceutycznym. Zadbaj o wizerunek apteki

AUTOR: Redakcja praca.farmacja.pl
DATA PUBLIKACJI: 10.05.2021
KATEGORIA:

Jeśli myślisz, że PR dotyczy tylko dużych koncernów, jesteś w błędzie. PR to wizerunek, a dobry wizerunek to już połowa sukcesu. Jak go zbudować od początku albo poprawić? Zadbaj o PR swojej apteki w kilku krokach!

 

Public relations – klucz do sukcesu na rynku farmaceutycznym

 

Public relations, w skrócie PR (tłum.: relacje publiczne) to kreowanie stosunków i przemyślana komunikacja konkretnego podmiotu ze swoim otoczeniem. Celem tych działań jest stworzenie korzystnego wizerunku osoby, firmy lub organizacji.

W ramach tych relacji wyróżnia się PR wewnętrzny i zewnętrzny – pierwszy odbywa się wewnątrz danego podmiotu i skierowany jest do jego członków; drugi to działania skupione na środowisku zewnętrznym.

PR na rynku farmaceutycznym ma szczególne znaczenie, ponieważ istnieje ustawowy zakaz reklamy aptek, który uniemożliwia standardowe działania marketingowe. Skuteczna strategia PR-owa może się więc okazać kluczowym krokiem w efektywnym prowadzeniu biznesu aptecznego.

 

Działania PR idealne dla firm farmaceutycznych i aptek

 

To, jakie działania z zakresu public relations, będą optymalne w przypadku Twojej firmy, zależne jest od wielu czynników, m.in. wielkości apteki, liczby pracowników, struktury przedsiębiorstwa czy wreszcie celów finansowych. Zapoznaj się z poniższą listą i dobierz sposoby, które mogą się sprawdzić u Ciebie:

  1. Media relations – budowanie i utrzymywanie dobrych relacji z mediami, np. wywiady i eksperckie komentarze, konferencje prasowe.
  2. Udział w targach i eventach – poszerzanie wiedzy i kontaktów biznesowych w trakcie branżowych wydarzeń.
  3. Udział w szkoleniach i kursach – poszerzanie kompetencji zawodowych, po których sam farmaceuta stanie się wizytówką apteki.
  4. Szkolenia z zakresu profesjonalnej obsługi pacjenta – więcej na ten temat w osobnym artykule.
  5. Organizacja eventów okolicznościowych dla klientów czy kontrahentów – dbałość o relacje biznesowe w trakcie mniej zobowiązujących, ale nie mniej ważnych okazji.
  6. Organizacja imprez i wyjazdów integracyjnych dla pracowników – aby działania PR-owe skierowane na zewnątrz przynosiły wymierne efekty, najpierw należy zadbać o dobrą atmosferę wewnątrz organizacji.
  7. Działania z zakresu CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu), np.: działalność  ekologiczna, wolontariat, działalność charytatywna i sponsoringowa, programy dla pracowników, kampanie i akcje prozdrowotne.
  8. Aktywność w mediach społecznościowych – budowanie zaangażowanej e-społeczności wokół firmy, jej ekspertów i odbiorców. 
  9. Dobrze zoptymalizowana strona internetowa, która prezentuje profesjonalny wizerunek firmy, przedstawia podstawowe dane o jej działalności, ale również przyciąga uwagę eksperckimi artykułami czy możliwością kontaktu z doradcami.
  10. E-wizytówki w serwisach zewnętrznych. Jeśli nie własna strona, to przynajmniej obecność online pod postacią firmowych wizytówek na branżowych i regionalnych portalach internetowych.  
  11. Produkt to nie wszystko. Zadbaj o przewagę nad konkurencją nie tylko ofertą produktową. Zastanów się nad dodatkowymi usługami, jak np. spotkania i konsultacje z ekspertami oraz stacje pomiarowe masy ciała, wzrostu, ciśnienia czy cukru we krwi.
  12. Detale, które mają znaczenie. Zręczny PR to również skrupulatność i drobiazgowość. Pacjenci docenią Twoje starania jeśli zadbasz o wystrój apteki, profesjonalny dress code czy przejrzysty merchandising.

 

Idealny PR plan? Zadbaj o swoich pracowników, postaw na wiedzę, doświadczenie i zaufanie oraz przemyśl dodatkowe aktywności, które nie tylko wpłyną na pozytywne postrzeganie Twojej marki, ale też dadzą satysfakcję z niesienia pomocy innym. Przyjemne z pożytecznym! 

SPRAWDŹ NAJNOWSZE OFERTY PRACY