Jak podnieść standardy obsługi pacjenta? 15 niezawodnych metod

REKLAMA

Jak podnieść standardy obsługi pacjenta? 15 niezawodnych metod

AUTOR: Redakcja praca.farmacja.pl
DATA PUBLIKACJI: 26.04.2021

Duża konkurencja na rynku aptecznym sprawia, że obecnie o wyborze konkretnego punktu decydują niuanse. Jednym z nich może być standard obsługi pacjenta. Co zrobić, by podnieść jego poziom? Mamy na to kilka sprawdzonych sposobów!

 

Wysoki standard obsługi pacjenta, czyli jaki?

 

Już nie tylko lokalizacja, różnorodność oferty czy ceny wpływają na wybór przez pacjenta konkretnej apteki. Coraz większe znaczenie mają standardy obsługi, czyli normy zachowania pracowników podczas kontaktu z klientem, a w przypadku aptek – farmaceutów w stosunku do pacjentów. Co składa się na wysoki standard obsługi w przypadku apteki? Najważniejsze będą:

  • wiedza i doświadczenie, którymi farmaceuta chętnie dzieli się z pacjentami,
  • rzetelne doradztwo w wyborze odpowiednich leków i produktów leczniczych,
  • szybka i sprawna obsługa,
  • wysoka kultura osobista,
  • pełna dyskrecja,
  • indywidualne podejście i empatia,
  • budowanie i podtrzymywanie relacji z pacjentem.

 

15 pomysłów, jak podnieść standardy obsługi pacjenta w aptece (i nie tylko)

 

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zadowolony z obsługi pacjent poleci Twoją aptekę swoim znajomym. Co zrobić, żeby tak się stało? Opracuj i wdróż krok po kroku poniższy schemat działania:

  1. Zdefiniowanie Twojej grupy docelowej, ich potrzeb i oczekiwań.
  2. Analiza konkurencji i najlepszych aptek w okolicy (odpowiedź na pytanie, dlaczego konkretne punkty odnoszą sukces).
  3. Cykliczne szkolenia dla farmaceutów podnoszące kwalifikacje zawodowe.
  4. Profesjonalne szkolenia z obsługi pacjenta.
  5. Szkolenia, które pomogą w przełożeniu profesjonalnej wiedzy na język potoczny, dostosowany do rodzaju pacjenta.
  6. Poprawa jakości pracy farmaceutów (aby podniósł się standard obsługi pacjentów, najpierw sprawdź, czy Twój personel jest zadowolony z warunków pracy i spytaj, co możesz zrobić, aby tak było).
  7. Odpowiednia liczba pracowników apteki na jednej zmianie lub w okresach szczytów zakupowych (efektywne zarządzanie czasem pracy i budowanie optymalnego grafiku).
  8. Wypracowanie spójnej komunikacji z pacjentem dla całego zespołu pracowników apteki.
  9. Wypracowanie strategii komunikacji z tzw. „trudnym klientem” i w trakcie różnych nietypowych sytuacji.
  10. Funkcjonalna aranżacja wnętrz spełniająca najwyższe standardy higieny, komfortu i bezpieczeństwa.
  11. Inwestycja w nowe technologie i wysokiej jakości sprzęt.
  12. Spójny strój personelu, który będzie wzbudzał zaufanie i świadczył o profesjonalizmie.
  13. Weryfikacja kanałów komunikacji i sprzedaży (jeśli jest potrzeba: otwarcie się na kontakt telefoniczny i mailowy, stworzenie wizytówki firmy w Internecie, a może nawet apteki online).
  14. Weryfikacja dni i godzin otwarcia apteki.
  15. Ostatni krok? Jeśli jesteś kierownikiem apteki, zweryfikuj, czy wszystko poszło po Twojej myśli i jesteście z całym zespołem na dobrej drodze. Zaproś do swojego punktu tzw. tajemniczego pacjenta, czyli osobę wykwalifikowaną do oceny standardów obsługi.

 

Jak widać, pomysłów na podniesienie standardów obsługi może być wiele, ale wszystkie sprowadzają się do jednego. Kluczem jest odpowiedź na potrzeby pacjentów. Jeśli to będzie priorytetem każdej Twojej aktywności, finał drogi do sukcesu jest już na horyzoncie.

SPRAWDŹ NAJNOWSZE OFERTY PRACY