
Wiesz już z pierwszej części artykułu Zarządzanie personelem apteki - najważniejsze na co powinieneś zwrócić uwagę na co uważać w zarządzaniu pracownikami o różnym poziomie doświadczenia i motywacji. Dzisiaj dowiesz się jak rozmawiać, żeby rozwijać umiejętności Twojego zespołu.
Druga sprawa
ROZWIJAJ SWOICH PRACOWNIKÓW. Moim zdaniem szef, który chce być najlepszy we wszystkim bo obawia się konkurencji to bardzo zły szef. Spotykam menedżerów, którzy są sfrustrowani i przepracowani głównie dlatego, że uważają, że nikt nie wykona danej czynności lepiej niż oni, więc nie ma sensu jej delegować. Bądź na bieżąco z umiejętnościami Twoich pracowników. Szukaj obszarów w których powinni, mogą lub chcą się rozwijać i wspieraj ich w tym. Rozmawiaj z nimi i udzielaj rozwojowej informacji zwrotnej. Wszędzie tam gdzie możesz dawaj wskazówki, które będą ułatwiały im pracę i sprawiały, że będzie realizowana na wyższym poziomie.
Bardzo ważne jest, żeby taka rozmowa rozwojowa przebiegała w odpowiedni sposób. Zanim zwrócisz uwagę na elementy wymagające poprawy, zwróć uwagę na te, które są wykonywane dobrze. To bardzo ważne, bo dzięki temu pracownik nie będzie miał poczucia, że widzisz tylko to co jest źle.
Modelem tym jest SPINKA. Składa się z kilku elementów:
- S - SPRECYZOWANE
- P - POZYTYWY
- I
- N - NEGATYWY
- K - KONSEKWENCJE
- A - ALTERNATYWY
Poniżej przykład jak może wyglądać taka rozmowa na przykładzie dość banalnego ale ważnego zadania.
Sprecyzowane pozytywy
Zwróciłem uwagę, że uporządkowałeś produkty na półkach i doniosłeś te, których brakowało. Półki są teraz pełne i nie ma na nich pustych miejsc. Bardzo ułatwia nam to pracę a klient widząc porządek na ekspozycji lepiej postrzega naszą placówkę
Jedna rzecz, na którą proszę żebyś zwrócił uwagę kolejnym razem
Negatywy
to sprawdzenie poprawność ułożenia cenówek. Niektóre nie znajdują się przy właściwych produktach
Konsekwencje
To powoduje zamieszanie i może wprowadzać pacjenta w błąd.
Alternatywy
Proszę, żebyś kolejnym razem układając towar od razu sprawdzał, czy poszczególne oznaczenia cen są tam gdzie być powinny. Ułatwi nam to pracę i zmniejszy ilość sytuacji w których pacjent nie jest zadowolony z różnic w cenach na półce i paragonie.
Trzecia sprawa
Na koniec trzecia sprawa, która mimo, ze prezentowana jako ostatnia wydaje się być najważniejszą. NIGDY NIE OCENIAJ OSOBY, ZAWSZE KONCENTRUJ SIĘ NA KONKRETNYCH ZACHOWANIACH I FAKTACH. Twoim zadaniem jako szefa jest zwracanie uwagi pracownikowi, kiedy coś robi niewłaściwie lub kiedy jego zachowanie nie jest zgodne z Twoimi oczekiwaniami. Bądź asertywny jednocześnie uważając, żeby Twoje komunikaty nie oceniały osoby oraz żeby opisywały konkretne fakty a nie Twoje ich interpretacje. Nie obawiaj się również nazywania odczuć, które Ci towarzyszą w związku z daną sytuacją. Uważaj też na zwroty zawsze i nigdy, bo one się w zarządzaniu nie sprawdzają.
Zamiast
Zawsze się spóźniasz. Lekceważysz mnie takim zachowaniem
powiedz
Czuję się lekceważony, kiedy spóźniasz się do pracy.
Zamiast
Irytujesz mnie kiedy podnosisz na mnie głos
powiedz
Irytuje mnie, kiedy zwracając się do mnie, podnosisz głos.
Jak widzisz małe różnice robią dużą zmianę w jakości komunikacji.
Chcesz zgłębić obszary zawarte w niniejszym artykule i poznać wiele dodatkowych?
Już teraz możesz zamówić książkę "Rozmowy menedżerskie" w specjalnej cenie dla użytkowników serwisu praca.farmacja.pl.
Poznaj skuteczne sposoby zarządzania zespołem pracowników. Dowiesz się jak dobierać sposób zarządzania, jak delegować zadania, jak doceniać i jak korygować pracę zespołu. Nauczysz się też skutecznie rozwijać umiejętności swoich pracowników dzięki czemu Twoje zarządzanie będzie skuteczniejsze i mniej obciążające.