Onboarding pracownika - jak go dobrze przeprowadzić?

REKLAMA

Onboarding pracownika - jak go dobrze przeprowadzić?

AUTOR: Daria Zyśk
DATA PUBLIKACJI: 20.11.2020
KATEGORIA:

Mierzysz się z ciągłymi zmianami personalnymi w swojej firmie, a prowadzone rekrutacje nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Rozwiązaniem Twoich problemów może być onboarding. Czym jest i jak go dobrze przeprowadzić?

Onboarding - co to jest?

Onboarding to angielskie określenie, które oznacza wprowadzenie nowego pracownika do firmy czy organizacji. Stoi za tym nie tylko wdrożenie go w przydzielone zadania i obowiązki, ale także zapoznanie z zasadami panującymi w danym miejscu pracy, sposobem funkcjonowania danej firmy oraz współpracownikami. Jednak według badania “Employee Experience w Polsce”, przeprowadzonego przez Great Digital i Hudson (1), okazuje się, że tylko ⅓ respondentów w trakcie swoich pierwszych dni w nowej firmie mogła liczyć na wsparcie przełożonego w zakresach, w których potrzebowali. 24% z nich deklarowało, że w tym okresie mogło liczyć wyłącznie na siebie, natomiast 17% badanych uznało, że pierwszy dzień nie przygotował ich do zawodowych wyzwań w danym miejscu pracy. Zacytowane wyniki pokazują, że niezależnie od branży, pracodawcy w większości nie dbają o odpowiednie przysposobienie pracowników. Niezależnie, czy mowa o wielkich korporacjach, liczących setki pracowników, czy mniejszych przedsiębiorstwach jak choćby zespoły apteczne, warto więc przyłożyć wagę do procesu onboardingu. Dlaczego? Choćby dlatego, że źle przeprowadzone wprowadzenie do firmy powoduje, że co trzeci nowo zatrudniony pracownik zaczyna się rozglądać za inną ofertą już po pół roku, a co czwarty zmienia miejsce pracy maksymalnie po roku rozpoczęcia okresu zatrudnienia (2). Jak zatem zwiększyć retencję pracowników w danej organizacji? Jak pozytywnie wpłynąć na zwiększenie ich zaangażowania w wykonywane obowiązki i poczucie pozytywnych relacji z firmą? Odpowiedzią jest przemyślany, zaplanowany i dobrze przeprowadzony proces wdrożeniowy pracownika.

CZYTAJ TAKŻE: JAK ZATRUDNIĆ NAJLEPSZEGO KANDYDATA DO PRACY W APTECE?

Pre-onboarding - co warto zrobić wcześniej?

Procedura włączania nowego pracownika powinna rozpocząć się jeszcze przed formalnym rozpoczęciem pracy w danym miejscu - najlepiej zaraz po podjęciu decyzji o zatrudnieniu danej osoby. Pre-onboarding polega na podjęciu szeregu działań, przygotowujących zarówno organizację, jak i pracownika do inauguracji kolejnego zawodowego rozdziału. Do takich aktywności wprowadzających zaliczyć można: zgłoszenie pracownika do ZUS-u, przesłanie mu skierowania na badania lekarskie i odpowiednich kwestionariuszy osobowych, niezbędnych do dopięcia formalności, a także przygotowanie szkolenia BHP i dokumentów, z którymi świeżo upieczony członek zespołu będzie musiał się zapoznać przed rozpoczęciem pracy. Warto też z wyprzedzeniem pomyśleć o założeniu kont dla nowego użytkownika w firmowych komunikatorach czy oprogramowaniach, z których korzystać będzie on w codziennej pracy. W ramach pre-onboardingu należy też pozostać w kontakcie z wybranym kandydatem - telefonicznym, mailowym czy SMS-owym, tak by przed pierwszym dniem poinformować go o godzinie rozpoczęcia pracy czy innych kluczowych informacjach z punktu widzenia pracownika. Wszystkie wymienione działania, które pracodawca może wdrożyć w okresie przejściowym od zamknięcia rekrutacji do rozpoczęcia pracy przez daną osobę, wpłyną pozytywnie zarówno na wizerunek organizacji, jak i nastawienie i przygotowanie kandydata do pierwszych dni w nowym otoczeniu.

Onboarding pracownika

Etapy onboardingu

Co robić, kiedy nowy pracownik pojawi się już u progu naszej organizacji? Należy go odpowiednio przywitać - niekoniecznie chlebem i solą. Na start i przełamanie barier pierwszego dnia wystarczy zapoznać go z pozostałymi członkami zespołu oraz oprowadzić po wszystkich pomieszczeniach. Przy inauguracyjnej kawie czy herbacie warto też opowiedzieć co nieco o zwyczajach panujących w firmie lub dobrych praktykach pracowników, a także przydzielić pierwsze zadania. Istotnym jest, by nad ich wykonywaniem czuwał inny członek zespołu, który w razie problemów i pytań będzie wsparciem merytorycznym dla wdrażanej osoby. Zapewnienie takiej opieki pozwoli zarówno na sprawniejsze przyswojenie nowej wiedzy i nabranie pewności siebie w codziennej pracy przez zatrudnionego pracownika, jak i jego szybszą integrację z innymi. Prawidłowy onboarding nie kończy się jednak na pierwszym dniu pracy - w ciągu kolejnych tygodni powinno następować stopniowe wtajemniczanie w pozostałe obowiązki i wzorce postępowania w danej firmie, a także rozwiewanie wątpliwości, które mogą zaprzątnąć głowę zatrudnionego kandydata. Pierwszy miesiąc to także dobry czas na zweryfikowanie oczekiwań nowego pracownika i stworzenie w oparciu o nie ścieżki rozwoju zawodowego, a także udzielenie mu feedbacku w oparciu o realizowane dotychczas zadania - zarówno w formie pochwał, jak i uwag w sytuacji nieodpowiedniego działania. Dobrym sposobem na zamknięcie procesu wdrożenia będzie też zapytanie o wrażenia samego zatrudnionego - o to, jak ocenia sposób przekazania mu wiedzy i poziom otrzymanego wsparcia. Przeprowadzenie takiej ewaluacji pozwoli na wyeliminowanie ewentualnych błędów przy przeszkoleniu kolejnych pracowników.

SPRAWDŹ: KOMPETENTNY PRACOWNIK APTEKI TWOJĄ PRZEWAGĄ KONKURENCYJNĄ

 

Fragment artykułu: D. Zyśk, Witamy na pokładzie! Apteczny onboarding pracownika, MGR.FARM nr 5/2020 (33)


(1)  https://www.slideshare.net/martadobrzanska/raport-employee-experience-w-...

(2)  https://gojtowska.com/2019/02/20/onboarding-pracownika-2/

SPRAWDŹ NAJNOWSZE OFERTY PRACY