
Proces rekrutacji w aptece zakończony sukcesem - jak zatem przygotować się do wdrożenia nowego pracownika? Jak powinien wyglądać prawidłowo przeprowadzony onboarding w aptece?
Jak wygląda onboarding w aptece?
Jak przeprowadzić wdrożenie do pracy w aptece? Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że “co kraj, to obyczaj”, to znaczy - każda apteka ma swoje zasady funkcjonowania, dlatego też trzeba dużą wagę przyłożyć do przysposobienia zatrudnionego magistra farmacji czy technika farmaceutycznego. Potwierdza to mgr farm. Arkadiusz Przybylski, kierownik apteki: - Rozporządzenia i ustawy regulujące proces wydawania leków w aptece są takie same dla wszystkich placówek, jednak już organizacja pracy w każdej aptece wygląda zupełnie inaczej. Nieważne, jaki staż pracy ma nowy pracownik. W aptece, w której rozpoczął pracę, wielu procedur musi nauczyć się od nowa.
CZYTAJ TAKŻE: ETAPY ONBOARDINGU
Na czym należy skupić się w pierwszym etapie onboardingu? Jakie kwestie należy poruszyć z nowym pracownikiem apteki? - Przede wszystkim kompetencje personelu, zakres obowiązków. Schemat czynności i zadań wykonywanych w aptece w ciągu doby. Strategia działania apteki, wiadomo, że apteki dzielą się na wysokomarżowe i wysokoobrotowe. Nowy pracownik musi wiedzieć, w jaki sposób placówka osiąga zamierzony zysk - mówi Przybylski, podkreślając znaczenie kompleksowej informacji o przewidzianym planie pracy, priorytetach danej placówki i kwestiach finansowych, kluczowych dla przedsiębiorstwa, jakim jest apteka. Kto powinien odpowiadać za przekazanie tych tajników? - Staram się to robić osobiście. Zdaję sobie jednak sprawę, że przyuczany pracownik najlepiej czuje się, kiedy szkolenie prowadzi osoba o analogicznych kompetencjach, tj. technik wdraża technika, magister magistra - dodaje, pokazując dwie opcje opiekuna wdrożenia nowo zatrudnionej osoby - przez kierownika lub przez równego stopniem współpracownika. Podkreśla to wspomnianą wcześniej dużą rolę odpowiedniego zaangażowania zespołu w onboarding w aptece.

- Począwszy od pierwszego dnia nowemu pracownikowi poświęcam określoną ilość czasu na rozeznanie się w sposobie działania apteki. Pierwszego dnia jest to nawet kilka godzin, z każdym dniem czas ten jest coraz krótszy. Wyznaję zasadę, że każdy powinien umieć niemal wszystko, dlatego pełne wdrożenie trwa nawet do kilku miesięcy - opowiada o onboardingu w swojej aptece mgr farm. Arkadiusz Przybylski. - Czy jest coś wyjątkowego? Staram się, by wyjątkowa była atmosfera, w jakiej to wdrażanie przebiega. Choć przy nowym pracowniku zawsze musimy ważyć wypowiedziane słowa, bo nigdy do końca nie wiemy, z kim mamy do czynienia. Dotyczy się to też pewnych tajemnic firmy - dorzuca, zwracając uwagę na istotny aspekt komunikacji z pracownikiem oraz jednoczesne dbanie o dobry nastrój i nastawienie w czasie wprowadzenia. Na koniec zawsze należy pamiętać o przeprowadzeniu ewaluacji onboardingu nowego członka zespołu - w jaki sposób zebrać wrażenia z pierwszych tygodni pracy? - Przeważnie feedback trafia do mnie z ust nie samej osoby wdrażanej, a pracowników apteki. Od nich dowiaduję się, czy nowy pracownik został właściwie wdrożony, ale także jak takie szkolenie ocenia - mówi Przybylski. Oznacza to, że w przypadku podsumowania procesu wdrożenia należy pamiętać nie tylko o odczuciach najmłodszego stażem w danej aptece pracownika, ale także pozostałych osób z załogi, które są w stanie ocenić pojętność i umiejętności nowego kolegi. Będą to informacje istotne z punktu widzenia dalszego rozwoju i wykonywania obowiązków przez nowo zatrudnionego podopiecznego.
Onboarding w aptece - dlaczego warto?
Dobrze przeprowadzony proces onboardingowy zaprocentuje w wielu aspektach, kluczowych z punktu widzenia prowadzenia apteki. Odpowiednio zaopiekowany pracownik, wprowadzony zarówno w kwestie teoretyczne, jak i praktyczne, będzie bardziej efektywny - produktywność pracowników w organizacjach z ustandaryzowanym procesem wdrożeniowym wzrasta o 50%. Wpływa to zarówno na jego zadowolenie z wykonywanej pracy, jak i na funkcjonowanie oraz szybszą aklimatyzację w całej organizacji. W dalszej perspektywie pozytywnym rezultatem, wynikającym z kompleksowego podejścia do wdrażania nowych członków zespołu, będzie mniejszy odpływ pracowników. Aż 69% kandydatów, którzy doświadczyli porządnego onboardingu, deklaruje, że chętniej zwiąże się z pracodawcą na dłużej. “Skutkiem ubocznym” będzie mniejsza rotacja w firmie i obniżenie kosztów przeprowadzania kolejnych procesów rekrutacyjnych. Warto pamiętać przy tym, że w onboardingu najważniejszy jest człowiek, a rzetelne jego przeprowadzenie to inwestycja w przyszłość, zarówno w nowego pracownika, jak i cały firmowy zespół.
SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: EMPLOYER BRANDING W APTECE
Jakie błędy najczęściej popełniają pracodawcy? Przede wszystkim… nie przeprowadzają żadnego wprowadzenia, od razu rzucając świeżego pracownika na głęboką wodę, licząc, że poradzi sobie sam. Lakoniczne komunikaty na start, chaos w dokumentacji, powierzenie dużej odpowiedzialności już w pierwszych dniach nowej pracy - takie zachowanie spowoduje u nowego członka zespołu niepotrzebny stres i frustrację, a także może negatywnie wpłynąć na postrzeganie organizacji. Kolejnym błędem, popełnianym na linii pracodawca-nowy pracownik, jest zaniechanie kontaktu po zamknięciu procesu rekrutacyjnego. Kandydat, który samodzielnie musi domagać się informacji choćby o dacie i godzinie stawienia się pierwszego dnia, nie zbuduje pozytywnego doświadczenia i może ze zniechęceniem rozpocząć pracę w aptece. Innym aspektem, wpływającym na pierwsze wrażenie o danym miejscu zatrudnienia, a często pomijanym przy przyuczaniu nowego podopiecznego, jest zaangażowanie zespołu. Poczucie wykluczenia, brak zainteresowania ze strony nowych kolegów i piętnowanie ewentualnych błędów może powodować uraz u zatrudnionego pracownika, a idąc dalej - blokadę w przełamaniu barier w kontaktach interpersonalnych i nieumiejętność zintegrowania się z nowym zespołem.
Podsumowując, w aptece, tak jak i w innych firmach czy organizacjach, należy przyłożyć dużą wagę do procesu onboardingu. Odpowiednie przygotowanie do procesu wdrożenia nowego pracownika, sprawowanie opieki w trakcie jego pierwszych tygodni pracy, a także budowanie relacji zespołowych zarówno przy wykonywaniu obowiązków służbowych, jak i w czasie wolnym, pozwoli na stworzenie więzi z nowym miejscem pracy. Kompleksowo przeprowadzony onboarding w aptece powinien rozwiązać problem ciągłej rotacji w zespole, pozytywnie wpłynąć na atmosferę w pracy, a także zwiększyć wydajność pracowników, co całościowo powinno odcisnąć się korzystnie na funkcjonowaniu apteki i przynoszonych przez nią zyskach.
Fragment artykułu: D. Zyśk, Witamy na pokładzie! Apteczny onboarding pracownika, MGR.FARM nr 5/2020 (33)