
Oferta ofercie nierówna. Nawet jeśli aplikujesz na to samo stanowisko w tym samym mieście. Zanim klikniesz „Aplikuj”, sprawdź, co warto przeanalizować, aby nie tracić czasu podczas rozmowy kwalifikacyjnej i uniknąć rozczarowania nową pracą.
Przeanalizuj ofertę pracy zanim wyślesz CV
Przyjrzyjmy się najważniejszym kwestiom, które warto przemyśleć zanim podejmiemy decyzję o aplikacji.
Firma, czyli dla kogo będziesz pracować
Mile widziane jest, aby pracodawca na wstępie zaprezentował się kandydatowi w kilku zdaniach, a więc napisał, jaka firma rekrutuje, ile lat jest na rynku czy jakie sukcesy ma na swoim koncie. Taki wstęp może znacząco wpłynąć na ilość aplikacji i skuteczność rekrutacji. Jeśli jednak takiego opisu w ogłoszeniu brakuje lub chcesz przeprowadzić dodatkowo samodzielny rekonesans (do czego zachęcamy), sprawdź, dla kogo będziesz pracować.
Zrób research w sieci – zacznij od strony głównej firmy. Profesjonalna, nowoczesna witryna i wizytówki w Google czy w tematycznych portalach uwiarygodniają pracodawcę. Ponadto, postaraj się poszukać opinii o pracodawcy. Istnieją serwisy, w których obecni i byli pracownicy mogą podzielić się swoją ocenę w temacie zadowolenia z pracy w konkretnej firmie.
Ponadto, warto sprawdzić ocenę w Google Maps i przeczytać na firmowej wizytówce opinie klientów. Pamiętaj, że nikt nie wie więcej na temat firmy jak jej pracownicy i klienci. A przecież każdy z nas chce pracować w miejscu godnym polecenia. Taka szybka weryfikacja pracodawcy pozwoli Ci dokonać dobrego wyboru.
Opis stanowiska
Szukanie pracy zaczynamy od określenia stanowiska, jakie nas interesuje. W wyszukiwarkę wpisujemy np. „Magister farmacji Kraków”. W wynikach wyszukiwań otrzymujemy X ofert, przechodzimy do poszczególnych ogłoszeń i klikamy „Aplikuj”. Nawet jeśli wiemy, że farmaceuta na konkretnym stanowisku wykonuje podobną pracę niezależnie od apteki, zapoznaj się dokładnie z obowiązkami. Zakres zadań może się bowiem nieco różnić, a zależy to m.in. od rodzaju apteki, jej wielkości, struktury lub wewnętrznej polityki.
Lokalizacja
Jeśli interesuje nas praca stacjonarna, np. jako technik farmaceutyczny w aptece w Warszawie, drugim podstawowym filtrem po stanowisku, będzie określenie lokalizacji. Aby zwiększyć swoje szanse na znalezienie idealnej posady, warto nieco poszerzyć pole poszukiwań. Zamiast szukać ofert w konkretnym mieście, można wpisać „województwo mazowieckie”. Taki filtr można wybrać w serwisie Praca.farmacja.pl. Warto z niego korzystać – może się okazać, że tuż pod Warszawą czeka na Ciebie wymarzona posada.
Wymiar etatu
Zanim Twoje CV poleci w świat, upewnij się, że podany w ogłoszeniu wymiar etatu Cię satysfakcjonuje. Cały etat, a może jego część? Sztywny czy elastyczny grafik – to wszystko ma znaczenie nie tylko ze względu na ilość czasu, jaką dysponujesz, ale i wysokość wynagrodzenia oraz rodzaj umowy, o czym niżej.
Rodzaj umowy
Dla wielu kandydatów może to być jeden z podstawowych czynników przy wyborze pracy. W branży farmaceutycznej specjaliści często mogą liczyć na umowę o pracę. Czasami jednak na początek może to być umowa zlecenie, a w przypadku stanowisk kierowniczych również współpraca B2B. Zastanów się jaka forma Cię interesuje i sprawdzaj ogłoszenia przed złożeniem aplikacji.
Wynagrodzenie
Nie jest to jeszcze standardem, ale coraz częściej pojawia się w ogłoszeniach o pracę – mowa o wysokości wynagrodzenia. To nie tylko uwiarygodnia pracodawcę w oczach kandydata, ale również pozwala obu stronom zaoszczędzić czas. Podana kwota Cię satysfakcjonuje? Wysyłaj CV. Dzięki temu rekruter ma pewność, że zaakceptowałeś stawkę, a Ty idziesz na rozmowę o pracę bez obawy, że na końcu procesu rekrutacji rozczarujesz się wysokością pensji.
Benefity pozapłacowe
Odpowiednia pensja to już nie wszystko. Obecnie pracodawcy zabiegają o dobrych pracowników również poprzez benefity pozapłacowe. Stwórz listę tych, które Cię interesują i szukaj ich w ofertach pracy. Może to być: karta sportowa, ubezpieczenie na życie, zniżka na produkty i usługi, program rekomendacji pracowników.
Perspektywy rozwoju
Zawsze zwracaj uwagę nie tylko na to, co oferuje pracodawca tu i teraz. Jeśli właściciele / prezesi myślą o swojej firmie i swoich pracownikach perspektywicznie, powinni w ogłoszeniu o pracę również wspomnieć o planach na przyszłość. Jeśli po przeczytaniu oferty widzisz przed sobą interesującą ścieżkę rozwoju, już możesz ładować plik ze swoim CV.
Oczekiwania pracodawcy w kwestii kompetencji i doświadczenia
Zapoznaj się wnikliwie z listą oczekiwań pracodawcy i dopasuj do nich swoje CV. Jeśli jednak nie spełniasz warunków, które są zaznaczone jako wymóg konieczny, nie aplikuj. Możesz spróbować swoich sił tylko wtedy, jeśli widzisz, że pewne oczekiwania są „mile widziane”.
Oczekiwania pracodawcy w kwestii aplikacji
Pamiętaj, żeby w pełni odpowiedzieć na oczekiwania pracodawcy. To świadczy o Twojej rzetelności, ale także z nieprzypadkowych powodów – jest to niezbędne w procesie danej rekrutacji. Jeśli w ofercie jest prośba o załączenie (poza CV) listu motywacyjnego i referencji, przygotuj takie dokumenty. Nie zapomnij również o kluczowej dla legalności procesu rekrutacji klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych.
HR faktor
Wszyscy chcemy pracować z fajnymi ludźmi i dla fajnych ludzi. Jeśli atmosfera w pracy jest dobra, to połowa sukcesu – inaczej nawet najlepsza pensja i posada marzeń nie dadzą Ci satysfakcji. Co powinno się znaleźć w ofercie, żeby Cię przekonać, że do nowej pracy będziesz przychodził z przyjemnością? Zwróć uwagę na informacje o zespole, atmosferze czy miejscu pracy, a także patrz na język komunikacji.
Semantyka ogłoszenia
W kwestii komunikacji warto także zwrócić uwagę na profesjonalizm nadawcy. Jeśli ogłoszenie o pracę nie wygląda wiarygodnie, np. posiada błędy językowe, sama treść liczy dwa zdania lub oferta wydaje się nieco naciągana, zastanów się, czy na pewno chciałbyś pracować w firmie, która nie robi dobrego pierwszego wrażenia.
Wiarygodność pracodawcy, wyczerpująca treść oferty oraz klarowne oczekiwania to najważniejsze aspekty, które należy wziąć pod uwagę zapoznając się z ogłoszeniem o pracę. Nie wysyłaj CV wszędzie, gdzie tytuł ogłoszenia wydaje Ci się pasujący do Twoich oczekiwań. Daj sobie czas na analizę oraz zaufaj profesjonalistom, którzy weryfikują pracodawców i ich oferty oraz specjalizują się w konkretnych branżach, jak Praca.farmacja.pl w branży farmaceutycznej.