
Większa odpowiedzialność, awans, długi staż pracy bez wzrostu wynagrodzenia lub inflacja – powodów, dla których pracownik może poprosić o podwyżkę, może być wiele. Z drugiej strony przedsiębiorcy ponoszą coraz wyższe koszty prowadzenia działalności. Co jeśli jako pracodawca nie jesteś w stanie zaproponować wyższego wynagrodzenia, ale chcesz zatrzymać cennego pracownika? Rozważ poniższe opcje.
Zapytaj o potrzeby
Jak już wiesz, wzrost wynagrodzenia to teraz priorytet dla Twojego pracownika. Warto jednak dopytać, co jeszcze możesz zrobić jak pracodawca, żeby polepszyć jego komfort pracy. Może się okazać, że poza płacą, wśród ważnych dla pracownika kwestii do uwzględnienia podczas weryfikacji obecnych warunków zatrudnienia, będzie możliwość pracy zdalnej, zwiększenie etatu, umowa o pracę lub elastyczny grafik.
Przedstaw powody, dla których nie możesz zaproponować podwyżki
Aby wzbudzić zaufanie pracownika i przekonać go, że faktycznie nie stać Cię na podwyższenie jego zarobków, przedstaw ostatnie wyniki sprzedaży lub pokaż rachunki za media czy wynajem lokalu. Jeśli chcesz w pełni transparentnie prowadzić swój biznes, możesz również powiedzieć, ile sam zarabiasz i dodać, od jakiego czasu sobie również nie podniosłeś sobie pensji. Z liczbami trudno dyskutować, dlatego jeśli pracownik zrozumie, że firmy nie stać na podwyżkę, może zaproponować odroczenie rozmowy o podwyżkę na „lepsze czasy”.
Jeśli nie podwyżka, to premia
Zadeklaruj pracownikowi, że w przyszłości, w miarę możliwości może liczyć na premie uznaniowe za indywidualne osiągnięcia oraz lepsze wyniki finansowe firmy. Pokaż pracownikowi, że Ci na nim zależy i zacznij nawet od symbolicznego dodatku. Z pewnością doceni Twoją pamięć i gest.
Nie dziś, ale wkrótce
Jeśli możesz, zaproponuj konkretny termin powrotu do rozmów na temat podwyżki. Może dziś nie jest najlepszy moment, ale jeśli prognozujesz, że za kwartał czy dwa, Twoja firma osiągnie zakładane wyniki, to planowanie budżetu na nowy rok może uwzględnić podwyżki płac. Powiedz o tym pracownikowi, ale tylko wtedy, jeśli jesteś o tym przekonany. I zaproponuj konkretny termin powrotu do rozmów. Propozycja „Spotkajmy się za jakiś czas” nic drugiej stronie nie mówi i może sugerować, że chcesz się pozbyć problemu.
Zainwestuj w kształcenie pracownika
Pokaż, że zależy Ci na rozwoju zawodowym pracownika, proponując mu dokształcenie pod postacią konferencji, kursów, szkoleń czy dopłat do studiów podyplomowych. Powiedz również, żeby sam poszukał interesujących go możliwości rozwoju. Nawet jeśli teraz nie stać Cię na duże inwestycje w doszkalanie pracowników, możesz znaleźć opcje w niemal każdym budżecie. Weź pod uwagę także płatność ratalną oraz pytaj o szkolenia w specjalnych cenach u swoich partnerów biznesowych.
Zaproponuj program dojazdów do pracy
Obecne ceny paliw i wzrost cen usług transportowych zmuszają wszystkich dojeżdżających do pracy na własny koszt do nowego przekalkulowania ponoszonych wydatków. Jeśli Twojego pracownika „bolą” wyższe koszty dojazdów, zaproponuj całkowity lub częściowy zwrot tych opłat, zorganizuj grupowy dojazd do pracy lub rozważ pracę zdalną (jeśli w Twoim biznesie to możliwe), aby ograniczyć dojazdy.
Zaoferuj zniżki pracownicze
Jeśli Twoja działalność prowadzi sprzedaż produktów i usług, które może nabyć również Twój pracownik, zaproponuj atrakcyjną zniżkę. Mogą to być również bony podarunkowe lub vouchery do realizacji w konkretnym terminie.
Zaproponuj prywatne ubezpieczenie i opiekę medyczną
Dodatkowa ochrona zdrowia zawsze będzie cennym benefitem dla pracownika i jego rodzin. Sprawdź, jakie oferty mają firmy ubezpieczeniowe oraz jakie pakiety proponują placówki medyczne w Twojej okolicy. Wybierz takie opcje, które nie obciążą znacząco Twojego budżetu, ale dadzą realne korzyści Tobie i Twoim pracownikom.
Pomyśl o bardziej elastycznym grafiku
Przeanalizuj obecny grafik i zastanów się, czy nie możesz go tak przeorganizować, żeby pracownicy byli bardziej zadowoleni ze swojego rozkładu godzin pracy. Zapytaj o ich dyspozycyjność zanim ułożysz grafik na kolejny miesiąc, zastanów się, czy nie możesz wprowadzić ruchomych godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy, ustal możliwości pracy zdalnej.
Popraw komfort pracy pracownika
Najpierw zapytaj pracownika, co zwiększyłoby jego komfort pracy. Może nie wszystkie oczekiwania jesteś w stanie spełnić na już, ale warto sprawdzić, na co aktualnie pozwala Twój budżet. Nowy telefon służbowy, wygodniejsze krzesło, ekspres do kawy czy stojak na rowery przed firmą – opcji jest wiele. Najważniejsze, żebyś nie wydawał pieniędzy na to, co wydaje Ci się „fajne”, ale zapytał o realne potrzeby zespołu.
Pamiętaj o integracji
Aby zbudować zaangażowany, wspierający się, lojalny zespół, warto pamiętać o spotkaniach integracyjnych. Do ich zaplanowania możesz mieć standardowe preteksty, jak urodziny firmy czy tzw. przedświąteczny śledzik. Czasami warto też pomyśleć o spotkaniach bez okazji, które będą swego rodzaju prezentem dla pracowników, zwłaszcza jeśli przed pozwolisz im zdecydować, co chcą robić, gdzie i kiedy.
Pomyśl o posiłkach pracowniczych
Może nie codziennie, ale od czasu do czasu zaproponuj swoim pracownikom lunch albo zniżki na posiłki. Przykładowo, raz w tygodniu uprzyjemnij im pracę czymś słodkim do kawy lub herbaty albo w drugą stronę – zaproponuj zdrowe przekąski, które będą pełnowartościowym uzupełnieniem codziennej diety. Jeśli chcesz mieć pewność, że zakupy trafią w gusta Twoich pracowników, po prostu zapytaj ich o preferencje.
Daj więcej swobody
Każdy z nas lubi być pytany o zdanie i brany pod uwagę w kwestiach, które nas bezpośrednio dotyczą. Jest to zwłaszcza ważne w pracy. Udowodnij swojemu pracownikowi, że mu ufasz i daj mu więcej swobody w podejmowaniu decyzji. Zapewni mu to szybszy rozwój, ale także pozwoli bardziej zaangażować się w wykonywane obowiązki.
Przypomnij, że pieniądze to nie wszystko
Choć w obecnych czasach trudno przekonywać, że pieniądze nie są najważniejsze, to warto podkreślić cenne wartości życia zawodowego, które nie zawsze są związane z finansami. Mogą do nich należeć: przyjazne środowisko pracy, zgrany zespół, grafik dopasowany do indywidualnych potrzeb czy możliwości rozwoju zawodowego.
Podziękuj
Na końcu nie zapomnij o podziękowaniach. Po pierwsze, za zaproszenie na spotkanie, które świadczy o wysokim zaangażowaniu i chęci związania przyszłości z firmą. Po drugie, to doskonała okazja, żeby powiedzieć pracownikowi, że jest cenny, podziękować za dotychczasowy wkład pracy oraz sukcesy – zarówno te większe i mniejsze. Często na co dzień brakuje nam czasu na takie rozmowy, ale nie warto ich odkładać na później, bo TO później często nie następuje nigdy. Każde słowo uznania to dodatkowa motywacja dla pracownika.
Jeśli nie możesz zaproponować pracownikowi podwyżki, sięgaj po benefity pozapłacowe. Choć wiele z nich również będzie się wiązało z dodatkowymi kosztami, nie obciąży budżetu tak bardzo jak stałe podniesienie pensji. Pamiętaj: zawsze można wypracować kompromis, który usatysfakcjonuje obie strony.