Emocje w pracy – jak sobie z nimi radzić? 4 sprawdzone sposoby

REKLAMA

Emocje w pracy – jak sobie z nimi radzić? 4 sprawdzone sposoby

AUTOR: Redakcja praca.farmacja.pl
DATA PUBLIKACJI: 13.12.2021

Na pytanie „jak się czujesz?”, zawsze znajdziemy odpowiedź, bowiem zawsze posiadamy możliwy do określenia stan psychiczny. Uczucia towarzyszą nam tak w życiu prywatnym, jak w pracy. Co jednak, gdy bywają tak silne, że przeszkadzają w codziennych obowiązkach zawodowych i niekorzystnie oddziałują na współpracowników i pacjentów? Jak zarządzać emocjami – zarówno negatywnymi, jak i pozytywnymi – żeby zachować profesjonalny wizerunek i pracować efektywnie niezależnie od okoliczności? Oto kilka wskazówek.

Negatywne emocje w pracy farmaceuty mogą generować konflikty ze współpracownikami lub pacjentami. Mogą być również spowodowane czynnikami niezależnymi bezpośrednio od ludzi, z którymi mamy kontakt, jak np. niepowodzenia związane z obowiązkami zawodowymi, za które bezpośrednio jesteśmy odpowiedzialni. Przykre uczucia mogą też być przeniesione do pracy z życia prywatnego.

Ale emocje nie muszą być wyłącznie negatywne. Zbyt intensywne uczucia nie są stosowane nawet gdy są pozytywne. Dlaczego? Ponieważ w kontakcie z współpracownikami możemy zostać uznani za niepoważnych i męczących, a w stosunku do pacjentów każda nadmierna uczuciowość jest po prostu nieprofesjonalna.

 

Dlaczego powinniśmy nauczyć się panować nad emocjami w pracy?

 

Zasady biznesowego savoir vivre`u potępiają pokazywanie silnych emocji w pracy, oceniając je jako nieprofesjonalne i odciągające uwagę od istoty zadań i celów zawodowych. Nadmierna uczuciowość w miejscu pracy może zostać uznana za niedojrzałą i niestosowną, ponieważ zaburza racjonalne myślenie i umniejsza kompetencjom, a przy tym oddziałuje na bezpośrednie otoczenie.

Wzburzenie emocjonalne może przerodzić się w paraliżujący stres, niepowściągliwą mimikę czy nadmierną gestykulację, a nawet niecenzuralny język czy agresywne zachowania. Te z kolei mogą poważnie zaszkodzić naszej pozycji w firmie. Niezrównoważony pracownik to nieprzewidywalny pracownik, a takim trudno zaufać.

Czasami mawiamy, że emocje bywają zaraźliwe, dlatego tym bardziej musimy trzymać nerwy na wodzy, aby nie udzieliły się naszym współpracownikom. Pamiętajmy, że permanentne przenoszenie naszych negatywnych uczuć na innych pracowników może być nawet uznane za mobbing.

Choć czasami nie jesteśmy w stanie uciec od emocji, musimy nauczyć się nad nimi panować i nie pokazywać w kontaktach z innymi. Jak? Odpowiedź poniżej.

 

4 sprawdzone sposoby na radzenie sobie z emocjami w pracy

 

Daj sobie czas

Targają Tobą emocje i nie możesz się uspokoić? Idź na przerwę, usiądź w odosobnionym miejscu, wyjdź na świeże powietrze, posłuchaj wyciszającej muzyki, a nawet znajdź kilka minut na medytację lub ruch. Głęboki oddech i pobycie samemu ze sobą mogą czynić cuda – wypróbuj!

Analizuj

Zdefiniuj źródło swoich emocji, nazwij je i pogódź się, że są częścią Ciebie. Postaraj się je zrozumieć. Możesz mieć chwile słabości – to naturalne, pamiętaj jednak, by nie okazywać ich na zewnątrz w życiu zawodowym, a jeśli to się zdarzy, przeproś współpracowników i staraj się, by takie sytuacje się nie powtarzały. Jeśli masz permanentny problem z emocjami, udaj się do terapeuty.

Rozgraniczaj

Aby nie przenosić emocji z życia prywatnego do pracy, istotna będzie koncepcja work-life balance, której celem jest znalezienie równowagi między sferą osobistą a zawodową. Rozgraniczenie tych dwóch przestrzeni dosłownie i w przenośni pozwoli w pełni skupić się zarówno na karierze zawodowej, jak i relacjach prywatnych. Więcej w artykule: Work-life balance a praca w aptece.

Rozwijaj się i proś o pomoc

Stresują Cię rozmowy z kierownikiem? Paraliżują trudne pytania pacjentów? Martwisz się niskimi wynikami sprzedaży? Jeśli w pracy blokują Cię negatywne emocje, skup się nie na swoich odczuciach, ale na tym, dlaczego się pojawiły. Może rozwiązaniem będzie wsparcie współpracowników przy konkretnym problemie lub poszerzenie swoich kompetencji w dziedzinie, która notorycznie dekoncentruje Twoją efektywną pracę.

Przeczytaj dodatkowo: Najlepsze sposoby radzenia sobie ze stresem w aptece

 

Kontrola emocji jest ważna i w życiu prywatnym, i zawodowym. W tej drugiej sferze może mieć ona jednak bezpośredni wpływ na wydajność Twojej pracy i nie mniej ważną atmosferę, a nawet decyzję o utrzymaniu stanowiska. Nie pozwól, by zbyt intensywne uczucia kierowały Twoją karierą zawodową.

PRZECZYTAJ TAKŻE: