
Jak przygotować CV, żeby wyróżniło się na tle innych aplikacji? Musisz przyciągnąć uwagę rekrutera. Jak jednak pokazuje praktyka, łatwo przesadzić w drugą stronę. W poniższym poradniku podpowiemy Ci, jak to zrobić profesjonalnie i skutecznie.
Jak przyciągnąć uwagę rekrutera swoim CV? 7 wskazówek
Zdjęcie
Zdjęcie w CV powinno zwracać uwagę profesjonalizmem i wysoką jakością. W branży farmaceutycznej wskazane jest, by fotografia przedstawiała kandydata z wizerunkiem biznesowym – schludna fryzura, delikatny makijaż oraz odpowiedni strój. W tego typu dokumencie najlepiej prezentują się klasyczne koszule i garnitury. Rekrutera przekona również mimika twarzy, na której da się zauważyć pewność siebie i dyskretny entuzjazm.
Szablon
CV tworzone w podstawowym edytorze tekstu to czasy minione. I choć przy większej ilości pracy, można stworzyć interesujące CV i w Wordzie, najlepsze efekty osiągniemy w profesjonalnym kreatorze CV, gdzie znajdziemy do wyboru mnóstwo gotowych szablonów. Warto też rozważyć darmowe programy graficzne, np. Canva. Wybierając propozycje spośród gotowych szablonów, warto postawić na minimalizm i profesjonalizm, ale z kilkoma akcentami przyciągającymi uwagę.
Układ
Ściana tekstu w jednej kolumnie oraz brak wyraźnego podziału na poszczególne sekcje nie tylko nie prezentują się atrakcyjnie, ale również utrudniają skanowanie dokumentu. Aby ułatwić pracę osobie przeglądającej CV, należy zadbać o jak komfortową czytelność. W tym celu warto rozważyć podział dokumentu na dwie kolumny, wyróżnić poszczególne nagłówki większą czcionką, innym kolorem czy boldem oraz zadbać o podział informacji „od ogółu do szczegółu”, np. na samej górze najważniejsze dane, a niżej te mniej istotne.
Kolor
Wydaje się, że kolor może odebrać CV powagi. I tak, i nie. Wszystko to kwestia wyboru odpowiedniej barwy. Czarno-biały dokument nie przyciąga uwagi i na pierwszy rzut oka wydaje się nudny – nawet jeśli zawartość taka nie jest. Jakie odcienie zapewnią najlepszą czytelność i atrakcyjność CV? Tło powinno być białe lub jasnoszare, czcionka - czarna, ciemnoszara lub ciemnogranatowa, a kolumna ze zdjęciem czy nagłówki poszczególnych sekcji mogą być zabarwione na odcienie niebieskiego, zielonego lub szarości.
Zakres obowiązków
Czasami sama nazwa stanowiska niewiele mówi. Często w różnych miejscach pracy ta sama posada ma inny zakres obowiązków. Dlatego pod nazwami firmy i stanowiska, warto wyszczególnić kilka najważniejszych zadań zawodowych, które najlepiej charakteryzowały Twoje dotychczasowe doświadczenia zawodowe. Dodatkowo, warto (pod względem ilości) skupić się na ostatnim zatrudnieniu, które najlepiej zobrazuje Twoje aktualne kompetencje.
Nietypowa sekcja
Dane kontaktowe, doświadczenie i wykształcenie – te sekcje znajdziemy w każdym CV. Jak więc wyróżnić się na tle innych kandydatów? Warto zaproponować niestandardowy dział, który zaciekawi rekrutera i jednocześnie podkreśli dodatkowe kompetencje. Przykłady: „Referencje”, „Sukcesy”, „Szkolenia i kursy”, „Umiejętności miękkie” oraz umiejscowiony na samej górze opis, który w skrócie zaprezentuje Twój profil zawodowy.
Zainteresowania
To końcowa sekcja, którą się coraz częściej pomija. Warto ją jednak rozważyć, ponieważ pokazuje nasz dodatkowy potencjał i prezentuje jako człowieka wielu pasji i talentów. Aby tak było, pamiętaj, żeby to były konkrety. Nie pisz „muzyka”, tylko „polski rock lat 80.”, zamiast „sport”, wpisz „vinyasa joga”, a jeśli „kino”, to np. „filmy wojenne o II wojnie światowej”.
3 elementy, które nie powinny wyróżniać Twojego CV
Oryginalne zdjęcie
Jak już ustaliliśmy, zdjęcie powinno przyciągać uwagę. Łatwo tu jednak przekroczyć granice dobrego smaku. Kreatywne fotografie są dopuszczalna wyłącznie w branżach kreatywnych – i to nie zawsze. Uwodzicielski wzrok, wyzywający strój czy ekstrawagancka poza nie zrobią dobrego wrażenia nawet na tolerancyjnym pracodawcy. A ponieważ to pierwsze wrażenie w tej sytuacji jest kluczowe, warto zadbać o odpowiednią prezentację.
Kreatywny projekt
I znowu – kreatywny, ale nie zbyt kreatywny. Atrakcyjne CV to takie, które przyciąga uwagę czytelnym tekstem, wysokiej jakości zdjęciem, dobrze wyróżnionym sekcjami i profesjonalną, minimalistyczną grafiką. Różne kroje czcionek, kilka kolorów, nietypowe kształty, dodatkowe symbole i ikonki mogą dać wrażenie infantylizmu i odciągać uwagę od zawartości dokumentu.
Dane (zbyt) osobowe
Jeszcze dwie dekady temu zwyczajem było umieszczanie w CV takich danych osobowych, jak wiek, stan cywilny czy adres zameldowania lub zamieszkania. Obecnie się od tego odchodzi, a nawet radzi się pomijać pewne informacje w dokumentach aplikacyjnych. O ile adres może mieć w niektórych przypadkach znaczenie, o tyle wiek czy stan cywilny, nie mają związku ze sferą zawodową. Ponadto, im bardziej treściwe CV, tym lepiej. Powinny w nim znaleźć miejsce wyłącznie ważne dla rekrutacji informacje związane z doświadczeniem i kompetencjami.
Warto wiedzieć: Niektóre informacje nie tylko nie powinny znaleźć się w CV, ale także nie mogą być dyskutowane podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Przykładowo, niestosownym jest pytać o posiadanie dzieci lub plany rodzicielskie, a wręcz zabronionym dociekać o płeć, orientację, rasę czy wyznanie. Takie tematy mogą być podstawą do oskarżenia o dyskryminację.
Atrakcyjne i profesjonalne CV jednocześnie? To możliwe. Sekret tkwi w zachowaniu złotego środka. Najpierw musisz przyciągnąć uwagę aspektem wizualnym, następnie utrzymać zainteresowanie warstwą tekstową. W tym temacie pomogą Ci nasze osobne poradniki, m.in.:
Elementy, których nie może zabraknąć w CV
Zainteresowania i umiejętności w CV